Dworzec_Główny_Wrocław

foto: Probet-Dasag

Konto usunięte

Konto usunięte

22 marca 2019, 17:30

Nowe życie starych dworców

Pociąg to wciąż jeden z najczęściej i najchętniej wybieranych środków transportu. Polska kolej przeżywa swoisty renesans. Zarówno pod kątem standardu pojazdów, które nie straszą już pasażerów i zapewniają im należyty komfort podróży, jak i budynków kolejowych. Przybywa na mapie Polski dworców i stacji, obok których nie sposób przejść obojętnie. Zachwycają architekturą, wykończeniem i udogodnieniami dla podróżnych. Ich renowacja i przebudowa to ogromne, wysokobudżetowe przedsięwzięcia.

Wrocław Główny

W latach 50-tych XIX w. w ówczesnym Breslau stanął imponujący gmach dworca głównego. Wybudowano go w stylu gotyku Tudorów z pond 6 500 000 cegieł. Ta wielka inwestycja w czasach świetności zachwycała mieszkańców miasta i przyjezdnych. Z czasem jednak zaczęła popadać w ruinę. Historyczny dworzec otrzymał drugie życie przed Euro 2012. Remont trwał ponad 2 lata i objął zarówno budynek dworcowy wraz z peronami, jak również przestrzeń przed i pod dworcem. Było to ważne przedsięwzięcie ze względu na klasę obiektu. Prace remontowe odbywały się pod czujnym okiem konserwatora zabytków, dzięki czemu udało się harmonijnie wprowadzić do historycznego wnętrza nowoczesną dworcową infrastrukturę. W wyniku tego budynek stał się bardziej przyjazny podróżnym. Zyskał również nowe udogodnienia, jak chociażby wielostanowiskowych duży podziemny parking. – Odwiedzając zabytkowe budynki dworcowe często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele elementów ma znaczenie dla podkreślenia historycznego charakteru obiektu. – mówi Andrzej Chłopek, ekspert marki Probet-Dasag, która zadbała o efektowne i bezpieczne płyty nawierzchniowe. – Na peronach Dworca Głównego we Wrocławiu warto spojrzeć pod nogi. Wykorzystano tu tzw. płytkę berlińską. Ma ona przedwojenny format 35x35 cm i jest układana w charakterystyczny wzór rombów oraz pięciokątów prostych przy krawędziach peronowych. Taka nawierzchnia oddaje ducha epoki, ale wykonana jest wg najnowszych technologii, które gwarantują bezpieczeństwo użytkowania i trwałość materiału.

Podczas renowacji wrocławskiego dworca miasto zyskało również nową przestrzeń relaksu. Przed wejściem głównym, od strony ul. Piłsudskiego, powstał rozległy plac dworcowy, z ławkami i zielonymi klombami.

Poznań Główny

Poznański dworzec ma ciekawą historię i kilkukrotnie zyskiwał nowy kształt oraz styl. Pierwszy gmach, wybudowany z charakterystycznej czerwonej cegły, został zniszczony w czasie wojny. Na jego miejscu stanął obiekt w stylu klasycystycznym. W latach 60-tych nadano mu cech modernistycznych. Podobnie jak dworzec wrocławski, Poznań Główny został poddanych gruntownej przebudowie w roku 2012. Jednak w odróżnieniu do Wrocławia, tu stanął nowoczesny budynek z charakterystyczną szklaną elewacją. Poznań Główny to jeden z dwóch polskich dworów, który jest zbudowany nad peronami. Przestał również pełnić wyłącznie funkcję kolejową. W jednym funkcjonalnym centrum komunikacyjnym Poznania połączono dworce PKP, PKS oraz parking 1,5 tysiąca samochodów. W trzykondygnacyjnym budynku znajduje się również centrum handlowe.

Łódź Fabryczna

Na dworcu Łódź Fabryczna warto spędzić trochę czasu i pozwiedzać ten niecodzienny obiekt. To w końcu największy i najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce. Jego budowa wiązała się między innymi z trudnym przedsięwzięciem reorganizacji ruchu drogowego oraz komunikacji miejskiej w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji. Dynamiczna, przeszklona konstrukcja zamyka w sobie jasną otwartą halę, a w niej białe ściany szczytowe kamienic, imitujące pierwotną zabudowę tego miejsca. W gmachu głównym znajdziemy również kolorowe murale. Nowoczesny i przede wszystkim funkcjonalny obiekt jest największą stacją kolejową Łodzi. I nie tylko! Kompleks łączy komunikację PKP, autobusową (miejską i dalekobieżną), tramwajową oraz rowerową i samochodową. Dworzec stanowi integralny element Nowego Centrum Łodzi. W miejscu o tak natężonym ruchu, ze względu na jego multifunkcyjność, względy bezpieczeństwa stanowią najważniejszą misję konstruktorów. – W obiektach użyteczności publicznej należy m.in. zadbać o solidne i bezpieczne nawierzchnie zewnętrzne i wewnętrzne, które nie stracą swoich antypoślizgowych właściwości, np. pod wpływem wody – tłumaczy ekspert Probet-Dasag. – Dlatego chętnie w budynkach o funkcji komunikacyjnej montuje się płyty z betonu szlachetnego, które obok walorów estetycznych, posiadają również świetne parametry użytkowe. Należy również pamiętać, że ciągi komunikacji dworcowej muszą być czytelne i bezpieczne dla wszystkich uczestników ruchu. Dlatego obok systemu informacji głosowej i wizualnej, pojawiają się również oznaczenia dotykowe, tak ważne dla osób z poważnymi dysfunkcjami wzroku.

 

Solec Kujawski

To jeden z najdobitniejszych przykładów na to, jak ciekawie zaprojektowany budynek użyteczności publicznej staje się jednocześnie centrum życia miasta. Powstały w miejscu starej stacji imponujący budynek nowego węzła komunikacji zbiorowej w Solcu Kujawskim zachwyca architekturą i nowoczesną bryłą. Estetyczny budynek z dużymi przeszkleniami został zaprojektowany w taki sposób, by sprawiać wrażenie jego częściowego zawieszenia nad schodami głównymi. Nadaje to całości zarówno dynamiki, jak i lekkości. Reprezentacyjne schody realizacji Probet-Dasag, prowadzące do gmachu głównego, pełnią jednocześnie funkcję quasi-amfiteatru. Tu chętnie spotykają się i przesiadują w ciepłe słoneczne dni mieszkańcy miasta.

Wałbrzych Szczawienko

Prawdziwa perełka na kolejowej mapie Polski ostatnich lat. Zapomniany przez mieszkańców miasta, od 20 lat będący w ruinie i wciąż dewastowany budynek stacji Wałbrzych Szczawienko doczekał się spektakularnej przemiany. Ten pierwszy górski dworzec w Sudetach został wyremontowany przez miasto z dotacji unijnych. Docelowo ma pełnić, obok komunikacyjnej, również funkcję  hostelu i punktu gastronomicznego. Gustownie odnowione wnętrze zachwyca prostotą i elegancją. Białe ściany z odrestaurowanymi detalami architektonicznymi pięknie współgrają z czarno-białą posadzką. Wisienką na torcie są umiejscowione centralnie zielone drzewka, okalane drewnianymi stylizowanymi ławkami dla podróżnych. 

 

www.dasag.eu

Źródło: Probet-Dasag